Markkinaoikeuteen valittaminen julkisissa hankinnoissa

Hybridi: live- ja etäosallistumismahdollisuus I Kuntatalo, Toinen linja 14, Helsinki

Julkisiin hankintoihin liittyvät markkinaoikeusprosessit voivat olla monimutkaisia ja aikaa vieviä. Tämä koulutus tarjoaa selkeän ja kattavan kokonaiskuvan siitä, milloin ja miten markkinaoikeuteen voi valittaa julkisista hankinnoista. Käymme läpi valitusprosessin keskeiset vaiheet, valitusperusteet sekä osapuolten roolit ja velvollisuudet. Lisäksi koulutus antaa käytännön vinkkejä valituksen laatimiseen ja käsittelyyn, jotta voit varmistaa prosessin tehokkuuden ja onnistumisen. Olitpa hankintayksikön edustaja tai tarjouskilpailuun osallistuva yritys, tämä koulutus auttaa sinua ymmärtämään valitusprosessin vaatimukset ja mahdollisuudet paremmin.

 

Ohjelma 20.5.2025 klo 9–12

Perusteet haltuun

Miten valitusprosessi etenee? 
Valitus 
Kuka saa valittaa?
Valituksen kohde ja muutoksenhaun rajoitukset
Reagoi ajoissa – valitusajat
Mitä valituksessa on oltava ja mitä voi vaatia?  

Vastine
Mitä hankintayksikön pitää tuoda ilmi vastineessaan?
Valituksen ja vastineen liitteet eli oikeudenkäyntiaineisto

Voittaneen tarjoajan lausunto
Mistä tässä on kyse?
Onko voittaneen tarjoajan pakko lausua?

Lisäkirjelmäkierrokset

Mitä pitää tietää, kun valitusprosessi on vireillä?
Markkinaoikeus tarkistaa prosessinedellytykset 
Odotusaika
Entä jos hankintayksikkö oikaisee hankintapäätöstään?

Valitusasia voi päättyä muutoinkin kuin pääasiaratkaisuun
Valituksen peruutus
Tutkimatta jättäminen
Markkinaoikeus poistaa asian käsittelystä itse
Raukeaminen 

Mistä on kyse välipäätöksissä ja hankintayksikön väliaikaisissa järjestelyissä?

Millaisia seuraamuksia markkinaoikeus voi määrätä?
Reaaliseuraamukset
Toissijaiset seuraamukset

Lopullisen päätöksen rakenne
Lyhyt esittely rakenteesta ja mitä siitä on hyvä tietää

Käytännön vinkit valitusprosessiin valittajalle
Mistä aiheista ei kannata valittaa?
Oikeudenkäyntiasiakirjojen julkisuus

Suosituimpien valitusteemojen TOP5 ja mitä niistä voi oppia?

Millainen on hyvä kirjelmä?

Kysymyksiä

Kouluttajat

Annika Koskikare
juristi I Hankintakulma Oy
Annika Koskikare on julkisiin hankintoihin erikoistunut juristi Hankintakulma Oy:stä. Annikalla on monipuolinen kokemus erilaisista julkisiin hankintoihin liittyvistä asiantuntijatehtävistä niin markkinaoikeudesta, hankintayksiköistä kuin myös konsultti- ja asianajotoimistoista.

Juhani Matinlassi
asianajaja I osakas Asianajotoimisto Applex Oy
Juhani Matinlassi on asianajaja ja osakas Applex Asianajotoimisto Oy:ssa, jossa hän vastaa julkisten hankintojen ja projektien praktiikasta. Juhanilla on vuosien kokemus julkisia hankintoja koskevista oikeudenkäynneistä ja riidoista sekä asianajajana että julkisella sektorilla.  Ennen asianajajaksi siirtymistä Juhani työskenteli useita vuosia Puolustusvoimissa kaupallisena juristina vastaten useista merkittävistä hankintaprojekteista ja oikeudenkäynneistä. Juhani on työskennellyt myös valmistelijana markkinaoikeudessa.

Kenelle

  • Julkisiin hankintoihin osallistuvat yritykset ja niiden edustajat
  • Hankintayksiköiden asiantuntijat ja päättäjät
  • Lakimiehet ja oikeudelliset neuvonantajat, jotka käsittelevät hankintoihin liittyviä valituksia
  • Konsultit ja muut asiantuntijat, jotka työskentelevät hankintaprosessien parissa

Koulutuksen hinta

Koulutuksen hinta on 345 € + alv 25,5 %. (Hinta sisältää aamiaisen ja lounaan.) Koulutus toteutetaan hybridinä, eli voit osallistua paikan päällä tai etäyhteydellä.
Hintaan sisältyy koulutusmateriaali, koulutuksen tallenne 30 päiväksi sekä etäosallistujille ohjeet livestream-yhteyden käyttöön. 


Koulutuksen ostamisen peruutusehdot:
Koulutuspäivään osallistumisen voi peruuttaa maksuttomasti 7 vuorokautta ennen koulutuspäivää. Tämän jälkeen tehdystä peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuspäivän hinnasta. Jos koulutuspäivä perutaan alle vuorokausi koulutuksesta, osallistumismaksu veloitetaan kokonaan. Esteen sattuessa paikan voi luovuttaa toiselle henkilölle.

 

Ilmoittautuminen 20.5.2025






    Maksaja:

    Yritys