Markkinaoikeuteen valittaminen julkisissa hankinnoissa

Hybridi: live- ja etäosallistumismahdollisuus I Kuntatalo, Toinen linja 14, Helsinki

Julkisiin hankintoihin liittyvät markkinaoikeusprosessit voivat olla monimutkaisia ja aikaa vieviä. Tämän koulutuksen jälkeen sinulla on kattava kuva siitä, miten julkista hankintaa koskeva valitusasia etenee markkinaoikeudessa, millaisia ratkaisuja markkinaoikeus voi valitusasiaan antaa ja mitä seuraamuksia markkinaoikeus voi määrätä. Lisäksi kouluttaja antaa parhaat vinkit valituksen tekemiseen, esittelee suosituimpien valitusteemojen kärjen ja antaa täsmävinkit hyvään kirjelmään. Koulutuksessa huomioidaan niin valittajan kuin tarjoajan näkökulma.

 

Ohjelma 26.11.2025 klo 9–12

 
  • Perusteet haltuun
  • Valitusprosessin eteneminen
  • Mistä on kyse välipäätöksissä ja hankintayksikön väliaikaisissa järjestelyissä?
  • Millaisia seuraamuksia markkinaoikeus voi määrätä? 
  • Valitusasia voi päättyä muutoinkin kuin pääasiaratkaisuun – mitä on hyvä muistaa?
  • Käytännön vinkit valitusprosessiin valittajalle: mitä voit vaatia ja mistä aiheista ei kannata valittaa?
  • Suosituimpien valitusteemojen TOP5 ja mitä niistä voi oppia
  • Millainen on hyvä kirjelmä?
  • Kysymyksiä ja keskustelua

Kouluttajat

Annika Koskikare
juristi I Hankintakulma Oy
Annika Koskikare on julkisiin hankintoihin erikoistunut juristi Hankintakulma Oy:stä. Annikalla on monipuolinen kokemus erilaisista julkisiin hankintoihin liittyvistä asiantuntijatehtävistä niin markkinaoikeudesta, hankintayksiköistä kuin myös konsultti- ja asianajotoimistoista.

Tietosanoma julkaisi vuonna 2025 teoksen Markkinaoikeuteen valittaminen julkisissa hankinnoissa. Koskikare on yksi teoksen kirjoittajista. Teoksessa esitetään keskeinen lainsäädäntö, valittamisen edellytykset, prosessisäännöt, oikeudenkäynnin eteneminen sekä valittamisen muistilista, eli mitä kannattaa ja mitä ei ainakaan kannata prosessin aikana tehdä. 

Kenelle

  • Julkisiin hankintoihin osallistuvat yritykset ja niiden edustajat
  • Hankintayksiköiden asiantuntijat ja päättäjät
  • Lakimiehet ja oikeudelliset neuvonantajat, jotka käsittelevät hankintoihin liittyviä valituksia
  • Konsultit ja muut asiantuntijat, jotka työskentelevät hankintaprosessien parissa

Koulutuksen hinta

Koulutuksen hinta on 345 € + alv 25,5 %. Koulutus toteutetaan hybridinä, eli voit osallistua paikan päällä tai etäyhteydellä.
Hintaan sisältyy koulutusmateriaali, koulutuksen tallenne 30 päiväksi sekä etäosallistujille ohjeet livestream-yhteyden käyttöön. 


Koulutuksen ostamisen peruutusehdot:
Koulutuspäivään osallistumisen voi peruuttaa maksuttomasti 7 vuorokautta ennen koulutuspäivää. Tämän jälkeen tehdystä peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuspäivän hinnasta. Jos koulutuspäivä perutaan alle vuorokausi koulutuksesta, osallistumismaksu veloitetaan kokonaan. Esteen sattuessa paikan voi luovuttaa toiselle henkilölle.

 

Ilmoittautuminen 26.11.2025






    Maksaja:

    Yritys